Nos nieuws

NOS Nieuws
  • In India zijn zeker zeventien mensen om het leven gekomen nadat ze vergiftigde alcohol hadden gedronken. Ook liggen meerdere mensen in kritieke toestand in het ziekenhuis na het drinken van de illegaal gestookte drank, melden Indiase media. De autoriteiten vrezen dat het aantal slachtoffers zal stijgen.

    De alcohol werd sinds afgelopen zondag verkocht in vijf verschillende dorpen in de deelstaat Punjab. De lokale autoriteiten hebben tien mensen opgepakt.

    600 liter methanol

    Volgens de politie hebben de verdachten online 600 liter methanol gekocht om het vervolgens te gebruiken voor het stoken van de drank.

    Methanol is een giftige vorm van alcohol die onder meer wordt gebruikt als bestrijdingsmiddel of als brandstof. Mensen kunnen al na het binnenkrijgen van een kleine hoeveelheid daarvan overlijden.

    De premier van de deelstaat Punjab heeft een bezoek gebracht aan de families van de slachtoffers. Hij beloofde hen financiële hulp.

  • Op 1 juli gaat de prijs van een postzegel omhoog naar 1,31 euro, een verhoging van 10 cent. De prijsstijging van 8,3 procent is ongeveer twee keer zo hoog als de inflatie en de grootste sinds 2014.

    De hogere prijzen zijn nodig omdat Nederlanders steeds minder brieven op de bus doen, aldus PostNL. Per huishouden gaat het om gemiddeld zes brieven per jaar. De combinatie van stijgende kosten en afnemende postvolumes zorgt ervoor dat PostNL de prijzen moet verhogen, zegt het bedrijf.

    Ook de prijzen voor postzegels naar het buitenland (+10 cent), aangetekende brieven (+50 cent) en aangetekende pakketten (+50 cent) gaan omhoog.

    'Postwet moet anders'

    Volgens de postwet moet PostNL brieven van consumenten binnen één werkdag bezorgen. Dit is duur en past niet meer bij de behoeften van mensen die vooral online communiceren, zegt PostNL al jaren.

    Het bedrijf wil dat de wet wordt aangepast zodat het twee dagen de tijd heeft om 'gewone' brieven te bezorgen. Dat is inmiddels al gebeurd met de zakelijke post. Volgens PostNL is dit een manier om de kosten te drukken.

    De Autoriteit Consument & Markt doet momenteel onderzoek naar de postmarkt. De uitkomsten worden voor de zomer verwacht.

  • Milieudefensie begint een nieuwe klimaatrechtszaak tegen Shell. Doel is om het oliebedrijf te dwingen om zijn broeikasgassenuitstoot drastisch te verminderen. Dat probeerde de milieu- en klimaatorganisatie al eerder bij de rechter voor elkaar te krijgen, maar na een nederlaag in hoger beroep ligt die zaak bij de Hoge Raad. De zaak wordt nu parallel aan die cassatiezaak opgetuigd. Ditmaal richt de organisatie zich op nieuwe olie- en gasvelden.

    De rechtszaak die vandaag is aangekondigd borduurt voort op een uitspraak van het hof in het verloren hoger beroep. Daarin stelde het hof vast dat de rechter een bedrijf kan dwingen klimaatmaatregelen te nemen die verder gaan dan de huidige wetgeving, en dat Shell ook meer kán doen dan het van plan is.

    Maar het opleggen van een precies percentage uitstootvermindering, dat vond het hof praktisch niet uitvoerbaar. Er is "op dit moment onvoldoende overeenstemming over een specifiek reductiepercentage waaraan een individuele onderneming als Shell zich zou moeten houden", was het oordeel.

    Had Milieudefensie bijvoorbeeld geëist dat Shell geen nieuwe olie- en gasvelden zou aanboren, was het wellicht een ander verhaal geweest, was toen de suggestie van de voorzitter van het hof. Daarop drong zich meteen al de vraag op of Milieudefensie niet een volledig nieuwe zaak zou moeten beginnen. Destijds sloot directeur Donald Pols dat niet uit en inmiddels is dus duidelijk dat dat exact is wat het plan is.

    'Geen enkel nieuw olie- of gasveld'

    "Milieudefensie laat het er niet bij zitten", begon Pols zijn persconferentie. "Na de uitspraak werd het al best snel duidelijk dat, hoewel onze eis niet werd toegewezen, de uitspraak wel degelijk een historische was. Niet langer kunnen bedrijven en politici stellen dat bedrijven geen eigen verantwoordelijkheid hebben. De rechter was duidelijk: bedrijven, grote vervuilers, zoals Shell, hebben een eigen zelfstandige verantwoordelijkheid."

    De klimaatwetenschap geeft volgens Pols inzicht in die verantwoordelijkheid. "Om de klimaatcrisis te voorkomen is er geen ruimte voor geen enkel nieuw olie of gasveld." Dat wil dus volgens Pols zeggen dat er zeker geen ruimte is voor de honderden velden die Shell nog heeft gepland. "Wij kunnen als samenleving niet meer accepteren dat een bedrijf als Shell onze toekomst bepaalt."

    Een reactie van Shell op de aankondiging van de nieuwe rechtszaak is er nog niet. Ook het door Milieudefensie genoemde aantal gas- en olievelden dat Shell wereldwijd zou plannen, 700, is nog niet bevestigd door het bedrijf.

    Anders dan bij de vorige klimaatzaak zetelt het hoofdkantoor van Shell ditmaal niet meer in Nederland, maar in Londen. Volgens de advocaat van Milieudefensie staat dat de zaak echter niet in de weg.

    Overigens richt de zaak zich niet alleen tegen nieuwe gas- en olievelden. Ook in deze nieuwe zaak zal Milieudefensie komen met een specifiek CO2-reductiepercentage voor Shell, ook al vond het hof dat eerder niet uitvoerbaar. "Wij doen allebei, maar we leggen niet voor niets de nadruk op het stoppen van nieuwe olie- en gaswinning", aldus Pols.

    Veel aandacht

    Zoals vaak bij ontwikkelingen rond grote klimaatrechtszaken is er vandaag internationaal veel interesse in de persconferentie van Milieudefensie. Ook wanneer de organisatie niet volledig in het gelijk wordt gesteld, kunnen het proces en delen van de uiteindelijke uitspraak grote invloed hebben op klimaatzaken wereldwijd.

    "Either you win or you learn" (je wint of je steekt er wat van op) is dan ook een uitspraak die de advocaat van Milieudefensie, Roger Cox, vaker heeft aangehaald. Hij is internationaal bekend als 'klimaatadvocaat' vanwege zijn rol in de klimaatzaak van Urgenda in 2015, waarin de duurzaamheidsorganisatie via de rechter wist af te dwingen dat Nederland ambitieuzer klimaatbeleid moest voeren. De invloed van die uitspraak, in binnen- en buitenland, is nog altijd groot.

    Hoewel het leerproces en de precedentwerking van klimaatrechtszaken inderdaad van grote invloed kan zijn voor de milieu- en klimaatbeweging in binnen- en buitenland, blijft het een zeer kostbare exercitie om een bedrijf als Shell te dagen om het te dwingen tot CO2-uitstootreductie. Zo'n zaak duurt bovendien zelfs zonder hoger beroep en cassatie jaren om op te tuigen, met alle kosten voor juridische teams van dien.

  • Het vliegverkeer op de luchthaven van de Belgische stad Charleroi is stilgelegd in verband met een bommelding. Die melding kwam even voor 11.00 uur van een Ryanair-vlucht uit Portugal dat de landing al had ingezet. Het toestel is veilig geland.

    "De passagiers zijn nog aan boord, terwijl de politie onderzoekt wat er aan de hand is", liet de luchthaven weten aan VRT Nieuws. "Er is een veiligheidsperimeter van een halve kilometer rond het vliegtuig. Daardoor kunnen er momenteel geen andere vluchten landen op of vertrekken van Charleroi. De passagiers in de luchthaventerminal hoeven niet geëvacueerd te worden."

    Later meer

  • De provincie Groningen en gemeenten in Noord-Drenthe willen een AI-fabriek in Groningen. Daarvoor willen ze een deel van het geld dat bestemd is voor herstel van bevingsschade gebruiken. Het gaat om 60 miljoen euro van Nij Begun.

    Nij Begun (nieuw begin) is in het leven is geroepen als compensatie voor de aardbevingsschade in Groningen en Drenthe en heeft jaarlijks vele miljoenen te besteden. Nij Begun noemt de AI-fabriek een "unieke kans voor de regio". Het onderwijs, onderzoeks- en bedrijfsleven in het noorden kunnen profiteren van een dergelijke fabriek.

    In een AI-fabriek ligt de nadruk op rekenkracht die nodig is voor AI-modellen. Het is een soort supercomputer voor het doen van onderzoek, verhoging van productiviteit en innovatie.

    Big tech

    De Europese Unie investeert flink in kunstmatige intelligentie (AI). Volgens de Europese Commissie is Europa op dit moment nog te afhankelijk van grote, internationale techbedrijven. "Ons doel is dat Europa een van de meest vooraanstaande spelers is op het vlak van kunstmatige intelligentie", zei Von der Leyen eerder.

    Volgens de Europese Commissie is dit nodig om wetenschappelijke en medische doorbraken mogelijk te maken. Dat moet Europa productiever maken en het mogelijk maken om te concurreren met China en de VS.

    Kennis en innovatie

    De Nederlandse AI-fabriek moet een plek krijgen op het terrein van de voormalige tabaksfabriek van Niemeijer in Groningen, schrijft RTV Drenthe. Hij zal bestaan uit twee delen: een expertisecentrum van specialisten en een supercomputer.

    Met de fabriek zouden Groningen en Noord-Drenthe een regio voor economische groei, kennisontwikkeling en innovatie worden.

    Als de fabriek daadwerkelijk in Groningen wordt gebouwd, krijgen regionale partijen voorrang tot 25 procent van de rekenkracht van de computer. Dat moet de aantrekkelijkheid van Groningen en Noord-Drenthe verhogen als vestigingsplaats voor bedrijven.

    Miljoenen nodig

    In totaal is een bedrag van tussen de 160 miljoen en 240 miljoen euro nodig. Zo'n 60 miljoen daarvan komt van Nij Begun. De Europese Unie heeft ook een budget beschikbaar voor AI-fabrieken en de hoop is dat het Rijk ook meebetaalt. Daar wordt binnenkort een besluit over genomen in Den Haag.

    Als het geld rond is, gaat eind juni een verzoek voor de fabriek naar de Europese Commissie.

  • Een medewerkster van een supermarkt in Vlaardingen is vanochtend met een mes in haar arm gestoken. Ze is voor behandeling naar het ziekenhuis gebracht. De politie heeft een 42-jarige verdachte aangehouden.

    Het incident gebeurde rond 10.40 uur in een filiaal van de Aldi aan de Van Hogendorplaan in Vlaardingen.

    Na de steekpartij vluchtte de verdachte weg. Een wijkagent kon hem een paar honderd meter van de supermarkt aanhouden. Een mes is in beslag genomen.

    Na het incident is de supermarkt gesloten, schrijft de regionale omroep. Wat aan de steekpartij voorafging, is onbekend. Het is ook onduidelijk of de medewerkster en de verdachte elkaar kenden. De politie doet onderzoek naar de toedracht.

  • Door een rekenfout heeft de Belastingdienst tientallen miljoenen euro's te veel uitgekeerd aan de provincies. Het gaat om geld voor de motorrijtuigenbelasting waarvan een deel naar de provincies gaat. Om hoeveel euro het exact gaat is niet bekend.

    Meerdere provincies, waaronder Zuid-Holland, klopten bij de Belastingdienst aan omdat ze aanzienlijk meer ontvingen dan ze hadden begroot. Zo kreeg Zuid-Holland afgelopen jaar 12 miljoen euro meer dan waarop was gerekend.

    Een woordvoerder van de Belastingdienst zegt dat niet elke provincie zo'n bedrag te veel heeft ontvangen. De verdeling van de motorrijtuigenbelasting wordt onder andere bepaald op basis van het wegverkeer. Zo is Zuid-Holland de provincie met de meeste geregistreerde voertuigen.

    Oorzaak onbekend

    De oorzaak van de fout is nog niet bekend. "Het kan gebeuren dat de cijfers afwijken van de prognoses", zegt de woordvoerder. "We kijken dan of hier verklaarbare redenen voor zijn en lossen dat op." Er is in ieder geval geen fout gemaakt bij de inning van de belasting bij weggebruikers. Het gaat om een rekenfout van de Belastingdienst bij de uitkering van de bedragen.

    De Belastingdienst overlegt nu met de provincies over een oplossing.

    'Niks in de gaten'

    Omroep West schrijft dat het provinciebestuur van Zuid-Holland aanvankelijk niets in de gaten had. Er werd geredeneerd dat er 30.000 voertuigen extra op de weg waren en dat nieuwe auto's ook zwaarder zijn.

    De motorrijtuigenbelasting wordt geïnd door de Belastingdienst. Een deel is bestemd voor de provincies. Het geld wordt vooral gebruikt om nieuwe wegen te bouwen of bestaande te onderhouden. Hoe hoog de belasting voor voertuigbezitters is, is afhankelijk van het soort auto en zijn gewicht.

  • Het bioscoopsucces van de nieuwe horrorfilm Sinners overtreft alle verwachtingen, maar het zijn niet alleen de vampiers of de zenuwslopende schrikmomenten die de film zo succesvol maken. Ook de symboliek en de onderliggende maatschappelijke boodschap lijken het grote publiek naar de bioscoop te trekken.

    Sinners speelt zich af in de jaren 30 in het zwaar gesegregeerde zuiden van de Verenigde Staten. De zwarte bevolking ging toen gebukt onder de Jim Crow-wetten, die rassenscheiding voorschreven. Het verhaal start met een tweestrijd in het hoofd van de brave Sammy. Hij is de zoon van een pastoor, maar heeft de blues in zijn hart. Zijn vader stelt hem voor de keuze: kies je voor het pad van God of voor muziek en de verleiding van de duivel?

    Dat de blues zo'n prominente rol in de film heeft, is niet zomaar, zegt de Nederlandse filmregisseur Safi Graauw. "Uit de blues komen zoveel andere muziekstromen. Wij, de zwarte gemeenschap, zijn de oorsprong van veel genres." Dat laat regisseur Ryan Coogler ook als zodanig zien in de film, met een belangrijke scène waar veel muziekstijlen uit verschillende tijdperken samenkomen op de dansvloer.

    Kracht

    Graauw zegt enorm geïnspireerd te zijn door Sinners. "Coogler heeft een gevoel van tijdgeest. Hij heeft karakters in deze film geschreven vanuit kracht en niet slachtofferschap."

    En dat is volgens Graauw juist de boodschap die veel mensen verbindt. "We leven in een tijd waarin we behoefte hebben aan entertainment, maar ook aan emotionele informatie." Hij ziet dat de huidige generatie filmpubliek veel bezig is met onderwerpen als identiteit en mentale gezondheid.

    Graauw noemt de film een "nederig meesterwerk". De samenwerking van Coogler, de regisseur achter Creed en Black Panther, en producent en componist Ludwig Göransson werkt steengoed volgens hem. "Dit duo, het script, de cinema en de muziek maken deze film uniek."

    Bekijk de trailer van Sinners hieronder:

    In de film keren de beruchte gangstertweeling Smoke en Stack, beiden gespeeld door acteur Michael B. Jordan, terug naar hun geboorteplaats in Mississippi. Ze willen een nieuwe start maken en openen een bar voor de zwarte gemeenschap. Hun neefje Sammy is met zijn gitaar de hoofdact, maar zijn talent lokt ongenode gasten.

    Volgens Graauw is het niet zomaar dat de vampiers die de bar bezoeken Iers zijn. "Coogler laat zien dat niet alleen zwarte mensen werden onderdrukt. Ieren werden ook gekoloniseerd", zegt Graauw. "Het draait in de film niet enkel om wit tegenover zwart, het gaat om gemarginaliseerde groepen." Beide groepen zoeken in de film een vorm van broederschap en vrijheid. Ook de rol van Chinese immigranten in het gesegregeerde zuiden komt aan bod.

    Graauw ziet in de film veel terug uit de Caribische cultuur. Zoals de gouden tanden in de film, de spiritualiteit, de invloeden uit Azië en de symboliek van deuren. "In de Surinaamse cultuur is er ook veel bijgeloof over deuren."

    Volgens Graauw werd voorheen gedacht dat bijvoorbeeld de Afro-Amerikaanse gemeenschap anders was dan de Caribische gemeenschappen. "Deze film maakt ons juist een geheel", zegt hij.

    'Breuk met een stigma'

    Filmmaker Shanella Bleeke maakt zelf ook films over onderwerpen die in Sinners aan bod komen. Volgens haar laat de film niet enkel geweld binnen systemen zien, maar ook diepere thema's zoals culturele toe-eigening. Sammy wordt gevraagd zijn talent te delen met de vampiers, maar dan is hij de muziek wel kwijt. En als de tweelingbroers niet vechten tegen de vampiers, strijden ze wel tegen de racistische Ku Klux Klan.

    Bleeke was erg blij toen zij bij haar bioscoopbezoek aan Sinners een volle zaal met divers publiek zag. De film is volgens haar een breuk met een groot stigma in Hollywood: dat films van zwarte makers een kleinere doelgroep zouden trekken. "Dit is een film die iedereen wil zien, maar hij dient de zwarte gemeenschap. Dat vind ik bijzonder", aldus Bleeke.

    Groot succes

    De film, die 17 april uitkwam, wordt nu al genoemd als kanshebber voor film van het jaar. Het is de eerste horrorfilm die de hoogst mogelijke score heeft gehaald op het marktonderzoeksplatform CinemaScore. En dankzij de hoge bezoekersaantallen is het nu al een van de meest winstgevende horrorfilms ooit.

    "Ik begrijp waarom dit als de beste film wordt gezien. Het is vernieuwend", zegt Bleeke. Ze haalt als maker inspiratie uit het denkproces van Coogler. "Je hoeft als maker het publiek niet altijd een duidelijke boodschap te geven, daag ze maar uit."

  • Het aantal jongvolwassenen met een kankerdiagnose is flink gestegen. Uit cijfers van het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) blijkt dat vorig jaar bij bijna 4200 Nederlanders tussen de 18 en 39 jaar kanker is vastgesteld. 35 jaar geleden gebeurde dat bij zo'n 3100 jongvolwassenen.

    De onderzoekers hebben geen concrete oorzaak voor de toename. Het aantal jongvolwassenen in Nederland liep in die periode iets terug, van ruim 3,8 miljoen in 1990 naar ruim 3,6 miljoen in 2024.

    Vrouwen vaker getroffen

    Opvallend is dat vrouwen in deze leeftijdsgroep anderhalf keer vaker de diagnose krijgen dan mannen. Over de gehele bevolking wordt de ziekte juist vaker vastgesteld bij mannen.

    De afgelopen 35 jaar nam onder meer het aantal vastgestelde gevallen van borstkanker bij jongvolwassen vrouwen toe, van bijna 600 diagnoses in 1989 naar 878 vorig jaar. Verder werd bij vrouwen vaker baarmoederhalskanker en melanoom vastgesteld, een vorm van huidkanker.

    Zaadbalkanker

    Bij jonge mannen staat zaadbalkanker met afstand bovenaan als meest voorkomende kankersoort. Het aantal diagnoses is meer dan verdubbeld, van 241 in 1989 naar 574 vorig jaar. De laatste jaren vlakt de stijging van deze kankervorm bij de jongste leeftijdsgroep wel af. Ook bij mannen komt melanoom veel voor.

    Hoewel de oorzaken van het gestegen aantal diagnoses niet bekend is, zien de onderzoekers wel dat de kans groter is dat jongvolwassenen borst- en zaadbalkanker krijgen als dit al voorkomt in de familie.

    De groep jongvolwassenen met kanker is ongeveer 3,5 procent van het totaal aan mensen bij wie ooit kanker is vastgesteld. De afgelopen decennia is de overlevingskans op de ziekte flink toegenomen.

  • Het Japanse autoconcern Nissan schrapt wereldwijd 20.000 banen, 15 procent van het personeelsbestand. Het bedrijf verwacht over het boekjaar 2024-2025 een nettoverlies van 670 miljard yen, omgerekend ruim 4 miljard dollar. "De bedrijfsstructuur die we nu hebben kunnen we niet bekostigen met de omzet die we draaien", zei topman Ivan Espinosa bij de presentatie van de jaarcijfers vanochtend.

    De reorganisatie komt boven op eerder aangekondigde maatregelen waarbij duizenden banen verdwenen en de productiecapaciteit van de automaker met 20 procent werd teruggeschroefd. Het is de grootste sanering van het bedrijf in meer dan 25 jaar tijd.

    Nissan was ooit een pionier op het gebied van elektrische voertuigen. In 2018 was het met een wereldwijd marktaandeel van 6,5 procent nog een van de grootste automakers ter wereld. Sindsdien is het aandeel in de grootste afzetmarkten China en de Verenigde Staten flink gedaald. Nieuwe modellen zijn niet aantrekkelijk voor consumenten waardoor de verkoopcijfers tegenvallen. Tegelijkertijd blijft de productiecapaciteit ongebruikt: in 2024 bouwde het bedrijf slechts 3 miljoen voertuigen, terwijl het er jaarlijks 5 miljoen kan produceren.

    Te laat met hybride

    In Nissans grootste markt, de VS, is de verkoop sinds 2018 zelfs met meer dan 40 procent gedaald. De automaker was te laat met investeren in hybride-auto's, wat zijn concurrentiepositie aanzienlijk heeft verzwakt. Pas in 2027 staat de eerste hybride van Nissan gepland voor de Amerikaanse markt, terwijl concurrenten als Toyota en Honda daar al jaren succes mee boeken. Tegelijk verloor de automaker terrein in China aan goedkopere, technisch geavanceerde elektrische auto's van binnenlandse merken zoals BYD en Geely Auto.

    Om alsnog klanten aan te trekken, zette Nissan daarom jarenlang in op kortingen, wat de krimpende winstmarges verder uitholde. De gemiddelde verkoopprijs van een Nissan-voertuig ligt in de VS zo'n 12.000 dollar onder die van de Japanse concurrent Toyota. Die prijsstrategie heeft het imago van het merk geen goed gedaan. Nissan wordt veel vaker gezien als een goedkoop merk, een beeld dat moeilijk te veranderen is. In de tussentijd blijven voorraden liggen en zijn veel modellen in de showrooms verouderd.

    Duizenden banen in Europa op het spel

    De bezuinigingen treffen ook Europa. Bij een eerdere fabriekssluiting verdwenen al 3000 banen in Spanje. Nu staan in het Verenigd Koninkrijk, waar Nissan zijn grootste Europese fabriek heeft, circa 6000 banen op het spel. Hoewel de automaker zich niet expliciet heeft uitgelaten over de omvang van de Europese ingrepen, is duidelijk dat ook hier de productiecapaciteit op de schop gaat.

    De gevolgen kunnen daarbij verder reiken dan alleen werkgelegenheid. Leveringsketens raken verstoord nu Nissan investeringen in onderdelenproductie stillegt en fabrieken sluit. Met de annulering van een geplande accufabriek in Japan ter waarde van een miljard dollar, en het afbouwen van productiefaciliteiten in Argentinië, India, Indonesië, en Thailand, dreigt ook de beschikbaarheid van voertuigen en onderdelen in Europa onder druk te komen staan.

    Pogingen om het tij te keren door samenwerking met andere automakers liepen op niets uit. Een fusiegesprek met Honda mislukte toen Honda Nissan als dochterbedrijf wilde onderbrengen. Dat was een voorstel dat binnen Nissan werd gezien als aantasting van de autonomie. Sindsdien zoekt het bedrijf naar nieuwe partners, onder meer met het Taiwanese Foxconn, maar concrete resultaten blijven uit.

    Structurele vernieuwing

    Topman Espinosa, sinds vorige maand aan het roer, moet Nissan weer op koers brengen. Hij pleit voor snellere besluitvorming en een cultuurverandering. Analisten benadrukken dat structurele vernieuwing van het modelaanbod onvermijdelijk is.

    Daarbovenop dreigen nieuwe Amerikaanse importheffingen van 25 procent op auto's en onderdelen. Nissan, dat veel produceert in Mexico voor de Amerikaanse markt, is daardoor extra kwetsbaar. "We kampen met hoge kosten, en bovendien is de wereldwijde marktomgeving onzeker, wat investeringsbeslissingen bijzonder lastig maakt", aldus Espinosa. Hij kondigde aan het aantal fabrieken wereldwijd terug te brengen van zeventien naar tien.

    Volgens experts creëren de bezuinigingen op korte termijn meer bewegingsruimte. Toch blijft Nissan zonder fundamentele vernieuwing van het productaanbod en een heldere positionering op de wereldmarkt kwetsbaar voor verdere verliezen.

  • De vertrokken NSC-leider Pieter Omtzigt vindt dat de Haagse politiek "onvoldoende zichtbaar bezig is met het oplossen van de kernproblemen van Nederland". Dat zei hij op een persconferentie op zijn laatste dag als Kamerlid.

    Omtzigt stelde dat "de tent in de fik staat" als er vijf lintjes niet ondertekend worden, terwijl problemen als de afwikkeling van het toeslagenschandaal en "chaos bij het UWV" voortduren. Het "giftige politieke klimaat" is hem steeds meer gaan tegenstaan en heeft naar eigen zeggen bijgedragen aan zijn besluit om te stoppen als Kamerlid en leider van zijn partij.

    De NSC-leider zei ook dat de deelname aan de coalitie met PVV, VVD en BBB ook niet per se goed is geweest voor zijn gemoedsrust. "Coalities zijn altijd ingewikkeld, maar hier worden mensen nog wel iets minder heel gehouden."

    Auto-ongeluk

    Omzigt gaf als voorbeeld dat hij aan de formatietafel had verteld over een auto-ongeluk dat hij had gehad. "Het duurde geen twee uur voordat er media aan de lijn hingen." Toch wilde hij niet zeggen dat hij spijt had van de samenwerking. "Ik wist dat het moeilijk zou worden en het is moeilijk gebleken."

    Wat ook aan zijn beslissing heeft bijgedragen is dat Omtzigt naar eigen zeggen "op geen enkele manier rust" kreeg in de tijd dat hij eerder thuis zat met burn-out-klachten. De NSC-oprichter vertelde dat hij last had gehad van alle aandacht en iedereen die een mening over hem had, terwijl hij juist tot rust wilde komen. Omtzigt meldde zich twee keer eerder ziek vanwege een burn-out.

    Verraad

    Op de vraag van een journalist of het geen "verraad" aan de kiezers is om tussentijds op te stappen als Kamerlid, reageerde Omtzigt fel. "Als je je best doet, en het lukt niet helemaal, dan roept er iemand verraad. Kom op!"

    Omtzigt kondigde half april zijn vertrek aan, omdat hij zijn gezondheid voorop wil stellen. Vanmiddag neemt hij na bijna 22 jaar Kamerlidmaatschap afscheid van het parlement. Naar verwachting zijn daarbij ook slachtoffers van het toeslagenschandaal aanwezig.

    Wat hij hierna gaat doen, weet Omtzigt nog niet, en ook niet of het afscheid van Den Haag voor altijd zal zijn. "Ik treed nu helemaal terug, maar ik ben 51. Dus geen idee wat er allemaal nog voor mij ligt."

    Nicolien van Vroonhoven heeft het fractievoorzitterschap overgenomen van Omtzigt en morgen wordt Bram Kouwenhoven beëdigd als nieuw Kamerlid voor NSC.

  • Tata Steel klimt na enkele moeizame jaren financieel langzaam wat uit het dal, blijkt uit de jaarcijfers. De staalproducent uit IJmuiden kwam in 2024 wel opnieuw in de rode cijfers, maar het verlies van 205 miljoen euro was ruim de helft minder dan een jaar eerder.

    De winst voor belastingen en andere eenmalige kosten, een andere belangrijke indicator, kwam uit op 90 miljoen euro. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van de min van 437 miljoen euro die een jaar eerder in de boeken ging.

    Omzet ruim 6 miljard

    Daarbij hoorde een omzet van bijna 6,3 miljard euro. De winstmarge van 1,5 procent is dan ook klein. "We presteren duidelijk onder het niveau van onze Europese concurrenten, die gemiddeld een marge rapporteren van 7 tot 8 procent", stelt een woordvoerder van Tata Steel Nederland.

    Tata Steel benadrukt daarom dat de zorgen voor het bedrijf nog altijd niet voorbij zijn. Vorige maand werd een nieuwe grote reorganisatie aangekondigd. Bij Tata moeten 1600 voltijdbanen verdwijnen. Dat is een op de vijf arbeidsplaatsen. "We moeten onze prestaties drastisch verbeteren om weer een toekomstbestendig en winstgevend staalbedrijf te zijn dat vooroploopt in Europa", zegt het bedrijf.

Feestdagen.

In uitvoering ...